Tina van der Eijk woont al 18 jaar in de wijk samen met haar gezin. Ze heeft op veel plekken in Rotterdam gewoond, maar Feijenoord is inmiddels echt haar thuis. Dit is waar ze haar kinderen heeft grootgebracht én ze persoonlijke groei heeft doorgemaakt. Nu zet ze zich bij Speeltuin De Feijenoordse Middenstip in voor andere kinderen en moeders uit de wijk, zodat Feijenoord met al haar diversiteit kan opbloeien.
Een echte wake-up call
Toen Tina 18 jaar geleden met haar gezin naar Feijenoord verhuisde was haar baan als Area controller bij H&M heel belangrijk voor haar. Ze reisde het hele land door langs de verschillende vestigingen. Langzaamaan bouwde de werkdruk zich op, het werk was lastig te combineren met een gezinsuitbreiding. “Ik was in die tijd echt gericht op het geld en een mooie auto om op die manier bij te dragen aan mijn gezin. Mijn partner was de huisvader. Hij wist toen al dat er meer in het leven is dan geld, maar voor mij was dat nog niet duidelijk. Uiteindelijk kreeg ik een hartinfarct van de stress, dat was wel echt een wake-up call”, vertelt Tina heel open en opgewekt, vanuit Speeltuin De Feijenoordse Middenstip waar ze nu werkt als knutseljuf en penningmeester.
Het leven herwaarderen
De tijd na haar hartinfarct was een bijzondere tijd van opnieuw het leven leren waarderen. Ze ging nog een tijd door in haar oude patroon, totdat de symptomen terugkwamen en niet alleen haar lijf maar ook haar kinderen en werkgever haar vertelden het rustiger aan te doen. “Ik ging toen met mijn dochter wandelen door de wijk en had de opdracht gekregen op te schrijven wat ik mooi vond. Vroeger stond ik er anders in het leven, maar ben op een andere manier gaan waarderen. Nu merkte ik op hoe mooi het water was, de schepen die er voeren en keek ik echt naar een bloem of een vlinder. Ik ging ook vrijwilligerswerk doen bij Big Sister en zag hoe de vrouw met wie ik werkte, die veel minder te besteden had, hartstikke gelukkig was in het moment. Toen ging ik mij realiseren van ‘oh je moet gewoon meer voor de maatschappij doen. Om je heen kijken wat hier al is, en dan kijken wat je bij kan dragen’.”
Mama’s Happy Place
Vervolgens belandde Tina als betrokken vrijwilliger bij Speeltuin De Feijenoordse Middenstip. Ze ging hier altijd heen met haar dochter en werd gevraagd om te helpen als knutseljuf. “Mijn doel is echt om buiten spelen te stimuleren, want iedereen zit tegenwoordig veel te veel binnen. Veel mensen wonen hier in flats dus hebben geen tuin om in te spelen. En natuurlijk lekker knutselen en crea-bea zijn, daar hou ik gewoon van. In gesprek met een paar collega’s van de speeltuin en een paar bewoners zagen wij ook hoe de moeders vaak zoveel zorgtaken droegen dat ze waren vergeten wie ze zelf waren. Dus besloten wij hier Mama’s Happy Place op te richten, een plek waar vrouwen kunnen samen komen en met elkaar kunnen verbinden en zichzelf en elkaar kunnen vragen: hoe gaat het nou met jou zelf? En waar word jij nou gelukkig van?”
Liefde voor de wijk
Inmiddels werkt Tina hier al tien jaar en heeft ze veel jonge moeders zien opbloeien en mooie stappen zien maken. Ook krijgt ze steeds meer waardering voor de wijk. “Doordat ik nu echt om me heen kijk zie ik ook veel meer van de zorg die we als wijk voor elkaar dragen. Mensen kennen elkaar en er is echte sociale controle. En waar ik het meest van hou is de diversiteit. Er zijn zoveel verschillende culturen en mensen staan echt open voor elkaar. Islamitische mensen die toch heel graag aansluiten bij een Halloween- of kerstviering, Ramadan door iedereen gevierd op straat, spelende kinderen van verschillende afkomst. Dat geeft zo een vrijheid en verbinding!”
Het verhaal van Tina is onderdeel van de Rotterdamse wijkverhalen van stichting Wijkcollectie. Meer lezen? Check dan de verhalen van de wijkcollectie Feijenoord.